Знаете ли кога пристига в България първият автомобил с вътрешно горене? Според сайта Българска история, това се случва през 1902 година, а 10 години по-късно излиза и първият Правилник за движение на автомобили в София. Публикуван е в някогашния Държавен вестник и определено е интересно четиво.
Текстът е систематизиран за държавни, частни и наемни автомобили, като последните изпълняват ролята на нещо като такси. Преди да бъде пуснат автомобилът в движение, имало норми, които трябва да покрие и документи, които трябва да бъдат попълнение и внесени в съответните институции.
Правилникът определял и кой може да стане шофьор. Изискванията, са сходни и с днешните. Например лицето, което сяда зад волана, трябва да бъде пълнолетно и в трезво състояние. Също така било необходимо да няма недостатък в ръцете, да бъде с добро поведение в обществото и да е запознато с главните улици и основните локации в столицата.
Сега някои неща биха ни се стрували комични, но тогава изискванията са били строги и специфични. Например обръщало се е внимание и на облеклото на шофьора, който не трябвало да кара със запретнати ръкави или да бъде само по риза без връхна дреха отгоре.
Интересна е и максимално допустимата скорост в оживените места в София, която била едва 4 км/ч, а из спокойните участъци без движение от хора и транспорти с животинска тяга, стигала до 15 км/ч.
Няма коментари:
Публикуване на коментар