вторник, 2 септември 2014 г.

4-те П на маркетинга



Знам, че маркетинговата концепция за4-те П е може би най-известната не само в света, но и в бранша като цяло. Иска ми се обаче и аз да кажа няколко думи по темата.

Концепцията за маркетинговия микс е лансирана за първи път през 1960 г. от професора в Харвардския университет Нейл Бордън. Същата година Джером Маккартни, преподавател в университета в Мичиган, формира 4-те елемента на микса така, както ги познаваме днес. Идеята е, че тайната на успешния маркетинг се крие в тяхното успешно комбиниране и взаимодействие.  4-те елемента са, както следва: продукт, цена, промоция и пласмент. Наименованието на концепцията идва от това, че на английски всички тези думи започват с буквата „Р” – product, price, promotion, placement.

По-късно тази теория е развита към идеята, че за да е успешен маркетингът на услугите в частност към него трябва да се прибавят още 3 П-та: хора, процес и физически доказателства – people, process, physical evidence.

И за да завършим обзора, ще спомена и за 4-те С, които този път са формирано от гледна точка на купувача: клиент, цена, комуникация, удобство (client, cost, communication, convidence).  Предложени са като концепция в началото на 70-те години на XX век и се явяват противоположната на идеята за 4-те П. 

Това беше едно кратко встъпление, което се надявам да ви е било полезно. Целта не е да станете маркетолози, а да се запознаете с концепцията, от която образно казано започва да се развива науката на маркетинга.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар