Знам, че маркетинговата концепция за4-те П е може би
най-известната не само в света, но
и в бранша като цяло. Иска ми се обаче и аз да кажа няколко думи по темата.
Концепцията за маркетинговия микс е лансирана за първи път
през 1960 г. от професора в Харвардския университет Нейл Бордън. Същата година
Джером Маккартни, преподавател в университета в Мичиган, формира 4-те елемента на
микса така, както ги познаваме днес. Идеята е, че тайната на успешния маркетинг се крие в
тяхното успешно комбиниране и взаимодействие. 4-те елемента са, както следва: продукт,
цена, промоция и пласмент. Наименованието на концепцията идва от това, че на
английски всички тези думи започват с буквата „Р” – product, price,
promotion, placement.
По-късно тази теория е развита към идеята, че за да е успешен
маркетингът на услугите в частност към него трябва да се прибавят още 3 П-та: хора, процес и
физически доказателства – people, process, physical evidence.
И за да завършим обзора, ще спомена и за 4-те С, които този път са формирано
от гледна точка на купувача: клиент, цена, комуникация, удобство (client, cost, communication, convidence). Предложени са като концепция в началото
на 70-те години на XX век и се явяват противоположната на идеята за 4-те П.
Това беше едно кратко встъпление, което се надявам да ви е
било полезно. Целта не е да станете маркетолози, а да се запознаете с
концепцията, от която образно казано започва да се развива науката на
маркетинга.
Няма коментари:
Публикуване на коментар